b cmel.............................................................

KEHIDUPAN DALAM PENGEMBARAAN

kenapa
hidup ini dalam kesedihan
selalu menerpa di wajah tak bermaya
menanggung liku yang tiada penghujung

kenapa
tiada hidup aku meneruskan
liku hidup di alam nyata
berbagai rasa aku dicoba
kehidupan jua menerpa tanpa sengketa

aku dicoba dengan keterpaksaan
menanggung kesakitan luka dihati
melepas geram di tepi dinding
tapi sakit datang kemari

selagi nyawa didalam badan
kehidupan ini akanku redah
walau dalam kesedihan terasa
terpaksa ku renam sampai hujungnya

bertahunku merana diuji kesengsaraan
luka yang panjang akhirnya ada penawar
selalu menghibur dalam kedukaan
selalu memujuk dalam kesedihan

bahagia kurasa menutup luka dijiwa
bening dihati terasa dingin sekali
bagaikan subuh diawal pagi
tenangnya jiwa sebelum  mentari

redup dahulu kian menghilang
penawar diberi orang tersayang
bahagia timbul menengelamkan malang
hidup yang dahulu bukanlah yang sekarang

berharap bahagia kekal abadi
mengharap kasih kekal disisi
dalam hidup menempuh hakiki
supaya berjalan tiada berhenti

tentang hamba Allah

assalamualaikum. hamba telah bertemu dengan seorang hamba Allah yang baik paras rupa serta baik hatinya menerima hamba yang x seberapa ini. panjat syukur kpda ilahi cinta abadi. hamba sekarang bhagia bersamanya. hamba berjanji kpda pembca semua hamba akan menjaga dan mengutamakannya dan tidak melebihi cinta abaadi..

Surat Dari Anak Mak Yang Nakal

Mak…..
Terlalu bosan rasa duduk membilang hari…..
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih….
Mak tau tak…..

Itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa……
Dan itu juga terakhir kali nya.Emmmm…
Rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh…..
Nak tinggal kan anak2 mak…..
Nak tinggal kan dunia fana ni…..
MAK macam dah sedia…..
Seminggu sebelum tu…..
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai…..
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu….
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih…..
Kakak pun rasa hairan…..
Mak tak penah buat gitu…..
Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak…..
Tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ……
Kengkadang siaran indonesia ..
Mak terus tekun menganyam…
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan…
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2…..
Pastu mak jemur karpet-karpet. ..
Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong..
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..Paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Ada kat dalam almari…..
Ada kat dalam dalam beg….. Ada dalam ASB…..
Ada kat dalam Tabung Haji..
Mak cakap tak berapa cukup lagi….
Ada kat dalam gulung tikar…..
masa tu mak perasan takk..??
Kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar….
Kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa…
Mak cuma gelak jer….
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..
Mak…..
Hari tu hari sabtu 18/08/2006 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut…..
bila malam tu kiter sampai dari KL…..
Mak dah dalam kesakitan.Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk…..
Mak tetap takmau pi hospital…. .dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital…. .
Tapi kiter berkeras juga pujukk..nanti di hospital ada doktor…
Ada ubat untuk mak..kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..
Mak tetap tak bersetuju… ..
Mak memang degil..tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk….mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakitkami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital…. ..
Mak…..
Ampunkan kami semua…
Kami nak mak sehat…
Kami sayang mak…
Kami tak mau mak sakit… Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital…
Ampun kan kami yer mak….
Mak…..
Malam itu abang bawa mak ke hospitaldan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter…
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,kiter kata nak beli kereta….
Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..kiter jawab pula…
Kalau tak cukup, mak kan banyak duit…
Mak gelak ajerr…..
Lepas tu bila kereta kiter sampai….
Mak buat kenduri kesyukuran.. ….
Dan kiter masih ingat lagi…
Bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor…..
Punya la kiter takut…kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak…..
Bila balik sahaja kampong….
Kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj…..
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek…mak tanya kenapa…?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga…..
Mak….
Tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau…
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar…
Mak, kiter menipu mak kan ..ampon kan kiter….
Mak…..
Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital….
nurse tengah balut mak dengan kain putih…..
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital…
Mesti mak nampak abang cium dahi mak…..
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak….
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu…
mesti mak nampak semua tu kann…kann. .
kannn
Mak tau tak….
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar…
Adik kat sebelah diam melayan perasann…
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini…
jalan di depan terasa makin kelam…..
airmata dah tak mampu di tahan….
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela…
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga…
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong.. …sekosong hati ini…..
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. …..
terasa syahdu dan sayu…dinginnnn. ….
Mak…..
Kiter masih ingat lagi…
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak…
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ….
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi….
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak…..
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan…..
Mak perasan tak…?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter…..
Dia kata…” dikk…jangan nangis…kalau sayang mak jangan buat gitu…jangan nangis ya..”
Bila makcik tu kata gitu…
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak….
Mak…..
Sampai takat ini surat ni kiter tulis…..
kiter nangis ni…..
Ni kat dlm bilik…baru pukul 4.00 pagi….
Takder orang yang bangun lagi…..
kiter dengar nasyid tajuk “anak soleh” kiter sedih…
kiter rindu kat mak..!
Takpa la….
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak…
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya… .
Semua anak2 mak mengelilingi mak…
menatap wajah mak buat kali terakhir…..
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja…
Mak rasa tak….
masa tu kiter sentuh dahi mak….
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk……
Kiter tak mampu nak cium mak…
kiter tak daya….
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar…
Airmata kiter tak boleh tahan….
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak…
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak….
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah…..
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik…
badan akak terasa panas…
Makk…
anak mak yang seorang tu demam….
Mak tauu…
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak…..
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi…
Begitu terasa kehilangan mak…
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata…
Dan sampai satu tahap….
masa tu malam jumaat selepas maghrib…
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ….
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi…
semakin kiter tenung terasa semakin sayu…
tangisan tak dapat dibendung…
Mak tauu…
kiter cuba bertahan…
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda…
Kiter rasa nak telefon mak…
nak cakap dengan mak….
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong…
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi…
Puas la kakak memujuk kiter…
Akak kata…” tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak…”
Dan akhirnya akak juga nangis…..Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati…
rasa nyilu sangat…
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni….
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma…
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan…..
Mak….
cukup la sampai sini dulu….
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu….
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid…
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ….
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak…
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula….
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih…
pastu kawan kiter bgtau…
simpan je buat kenangan…
Kiter cuma tau alamat ni aje…
Takper yer mak…
Kiter kasi orang lain baca…
Kiter stop dulu…
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu…
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter…
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang…
boleh rasa duduk kat negara orang…
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak Mak Yang Dah Tak Degil
bu tua: Hello.. Ni samad ke?
Samad: Ya mak, ni samad. Kenapa call samad? Samad tengah kerja ni.
Ibu tua: Mak saja telefon.
Samad: Oh.. Ingatkan ada apa tadi. Samad ada kerja sikit ni mak. Nanti samad call balik.

Keesokan Hari

Ibu tua: Hello.. Ni samad ke?
Samad: Ye mak, ni samad. Ada apa mak call malam-malam ni?
Ibu tua: Mak saja telefon. Ko kat mana?
Samad: Samad sekarang kat luar ni. Jumpa client dengan kawan-kawan. Nanti samad dah balik rumah, samad call mak balik ye.

Keesokan Hari

Ibu tua: Hello.. Ni samad ke?
Samad: Ye mak, ni samad. Sorry mak, semalam balik lambat. Balik terus tertidur. Kenapa mak?
Ibu tua: Mak nak tanya sikit.
Samad: Tanya apa tu?
Ibu tua: Berapa gaji ko sehari nak?
Samad: Emm.. Boleh la mak. Dalam RM100 sehari. Tu pun tak berapa nak cukup kalau duduk kat bandar ni.
Ibu tua: Kalau macam tu, mak ada duit sikit nak kasi ko. Buat belanja ko kat sana.
Samad: La ye ke? Susah-susah je mak. Mak simpan duit tu untuk belanja rumah dah la. Kat sini tau la samad cari duit.
Ibu tua: Kau balik la rumah sehari dua nak. Nanti mak bayar gaji RM200. Mak rindu kat kau nak.

Kadang-kadang kita terlupa..
Betapa pentingnya kita buat mereka..

KEBAHAGIAAN YANG AKU SUKAR UNTUK RASA

assalamualaikum. lama benar saya x buka blog saya. almaklumlah sibuk dengan study n benda2 lain.
. 2 3 hari ini saya rasa macam ada kemuskilan terhadap diri saya, iaitu perasaan saya. dalam kelas saya 2 laki cuma 2 orang almaklumlah kelas atas. saya selalu minta tunjuk ajar dari kaum hawa. gadis nie sudah lama saya kenal sejak tingkatan 2 lgi kami skelas. tapi slalunya kami gaduh( bukan gduh cam mush n bkan gaduh manja) pada masa 2 saya tiada apa2 feeling kat dya. tapi perasaan ini timbul masa kami study hard SPM. tapi saya tidak hiraukan sangat sbb nak exam. sejak melangkah form 6 saya slalu rapat dgn dya disbbkan kaum adam ada 2 org. sya selalu menghabiskan masa terluang untuk ulangkaji @ borak2 dengan dya. saya selalu sembunyikan perasaan ini dengan gaduh kecil dngn dya kiranya hampir kpada gaduh manjalah. adakah hati saya sudah terpaut pada dya?. kalau ada org yang borak n nampak mesra sikit saya akan pergi menyibuk xkira hias kelas ker wak kerja ker ape ker, mesti saya pergi menyibuk sama. adakh saya cemburu? jika benar hati saya terpaut pada dya saya tidak berani untuk menyatakan kerna jikalau bergaduh memang susah untuk ada hrapn untuk jernihkan balik.tetapi kalau sahbat, jika bergaduh air yang keruh 2 cepat hilang akibat arus kejernihan mengalir laju.. saya mengaku saya x pernah jatuh cinta disebbkan beberapa faktor( x bleh beritahu) tapi kalau dya 2 benar saya cinta sya harap dya menjadi peneman dalam rumahtangga yang akan datang.. walaupn saya tidak ungkapkn harap dya tahu cara saya layan dya ambil hati dya.. I HOPE SHE HAPPY IF SHE KNOW WHICH I LOVE SHE.

                                                                                                       dya adalah secret....


kesetian seorang sahabat

assalamualaikum...... suatu hari apabila rumah baginda yakni muhammad S,A.W.. dikepung oleh askar Quraish... baginda keluar dari rumah itu dengan pertolongan Allah.... baginda dan seorang sahabat yakni abu bakar as-siddiq pergi menuju ke madinah melalui padang pasir yang kering kontang.... sementara itu dikejar oleh askar Quraish.... baginda dan sahabatnya pergi sembunyi kedalam gua.... kerana baginda kepenatan.. baginda tertidur atas riba abu bakar..... abu bakar terlihat lubang ular serta ternampak kepala ular dalam lubang tersebut... abu bakar menutup lubang itu dengan anggota badannya... abu bakar terkena bisa ular tersebut,tapi kerana tidak mahu baginda terjaga sahabat ini pun menahan kesakitan hingga menitiskan air mata... air mata sahabat itu terjatuh diatas pipi baginda, lalu baginda terjaga sambil bertanyakan sahabat ini apa yang terjadi..... sahabat ini megatakan bahawa terkena patukan ular tadi.... baginda pun menyembuhkannya.....

itulah pengorbanan dan kesetiaan seorang sahabat...... adakah kita seperti sahabat baginda..... cuba renungkanlah kisah tersebut   saya tahu kamu lebih tahu cerita ini daripada saya... jadi marlah kita jadikan tauladan diri...